02.03.2008
FLUG REVUE

2008-03-02 - 747 Virgin biofuelBoeing, Virgin Atlantic and GE Aviation fly 747 on biofuel

Verkehrsflugzeug fliegt erstmals mit Biosprit<br /> On 24 February, Boeing, Virgin Atlantic and GE Aviation conducted the first commercial aviation flight using a sustainable fuel from biomass mixed with traditional kerosene- based jet fuel.

The biofuel flight demonstration highlights the technical feasibility of using biofuels in a commercial jetliner and is a significant step toward a long-term vision of fully sustainable, low-carbon-lifecycle fuel solutions for the aviation industry. The Virgin Atlantic 747-400 -- registration GV-WOW, operating as Flt. VS811P -- flew using a biofuel blend composed of babassu oil and coconut oil provided by Seattle-based Imperium Renewables. These oils are economically and socially sustainable and can be found in everyday cosmetic products including lip balm and shaving cream. In addition, the babassu nuts and coconuts were harvested from existing, mature plantations. No modifications were made to either the aircraft or its engines to enable the flight to take place.
In preparation for the flight, Boeing, GE Aviation and Imperium Renewables conducted extensive laboratory and static-engine testing to evaluate the energy and performance properties of the biofuel blend used in the flight. The Virgin Atlantic flight is the first step in a broader industrywide technology initiative to commercialize alternative fuel sources for aviation. Babassu oil comes from the nuts of the babassu tree, which is native to Brazil. In addition to its cosmetic uses, its leaves are used to make roofs and paper, which in turn is used to create folders, bags and soap boxes. Coconut oil is used for a variety of applications including oil for biodiesel used in ground transportation. Most coconut plantations are mature and don't contribute to deforestation, while coconut farming is also highly carbon- neutral.

Mehr Infos zu:
Mehr zum Thema:
 


Weitere interessante Inhalte
Pleiten, Pech und Pannen Top 10: Die spektakulärsten Flugzeuge, die nie flogen

17.08.2017 - Senkrechtstarter, Stealth-Jäger, Mach 3 schnelle Jäger: Die Luftfahrtgeschichte ist voll von interessanten, aber erfolglosen Flugzeugprojekten, die trotz fortgeschrittener Entwicklung nie aus eigener … weiter

Bestseller Jumbo Jet Top 10: Auslieferungen Boeing 747-Modelle

14.08.2017 - Bis dato wurden 1532 von 1552 bestellten Boeing 747 ausgeliefert. Der US-Flugzeugbauer bot insgesamt 20 Unterversionen des Jumbo Jets an. Über die beliebtesten Varianten gibt unsere Top 10 Auskunft. … weiter

Boeing und JAXA LIDAR für die zivile Luftfahrt

10.08.2017 - Boeing und die japanische Raumfahrtbehörde JAXA wollen die LIDAR-Technologie für Airliner vorantreiben und Piloten damit bessere Möglichkeiten geben, widrige Wettererscheinungen zu erkennen und zu … weiter

Jet-Dinosaurier Top 10: Die ältesten aktiven Kampfflugzeugtypen

10.08.2017 - Kaum zu glauben trotz aller High-Tech-Programme: Noch immer befinden sich einige aus den 50er Jahren stammende Kampfflugzeug-Entwürfe im aktiven Einsatz. … weiter

Britische Frachtfluggesellschaft CargoLogicAir launcht ersten Linienflug

09.08.2017 - Am 19. August 2017 wird die Airline, die als Einzige in Großbritannien ausschließlich Frachtservices anbietet, erstmals den Liniendienst aufnehmen. Zwei Mal wöchentlich wird eine Boeing 747-400 von … weiter


  • Hersteller

    Lade...

  • Typ

    Bitte Hersteller auswählen!

FLUG REVUE 09/2017

FLUG REVUE
09/2017
07.08.2017

Abonnements
Digitalabo
E-Paper
Heft-Archiv
Einzelheft bestellen


Eurofighter: Österreich will teure Kampfjets ausmustern
G20: Gipfeltreffen der VIP-Jets
Falcon 5X: Dassaults neuer Widebody fliegt
Tiger Meet: Trainingsduell über der Bretagne
Cassini-Sonde: Nach 20 Jahren Finale am Saturn
Air Serbia: Etihad baut erfolgreich um
Erstflug am Computer: Flugzeuge im Datenstrom

Be a pilot