07.02.2011
FLUG REVUE

Cassidian tests MIDS data transmission system on the Tornado

Cassidian has begun flight testing of a Tornado with an ASSTA 3 hardware and software configuration approximating that of series production. The primary goal of these tests is to verify and evaluate the function of the newly installed MIDS (Multifunctional Information Distribution System) in flight operations.

Tornado ASSTA 3 Erstflug

Cassidian in Manching testet seit Herbst 2010 einen Tornado mit den ASSTA-3-Verbesserungen (Foto: Cassidan).  

 

MIDS is one of the key elements in the capability enhancement of the Tornado. It uses NATO’s Link 16 communication standard (STANAG 5516) for the exchange of tactical data. MIDS thus enables the aircraft crew to exchange not only flight, mission and navigation data but also voice commands, encrypted and in real time, with other aircraft and ground stations.

Besides MIDS, the ASSTA 3 standard includes a radio device of the latest NATO standard, a digital video and voice recorder (DVDR), and the integrated Laser Joint Direct Attack Munition (LJDAM) which can be guided to its target by means of satellite navigation or by laser. The integration and launch behaviour of these precision weapons were verified during test flights in Vidsel, Sweden, in September 2010.

Cassidian has already started to upgrade the first seríes aircraft in Manching. Deliveries of ASSTA 3 Tornados to the German Air Force are scheduled to start in mid-2012.

The German Air Force received its first ASSTA 2 Tornado at the beginning of 2010. The ASSTA 2 enhancements include modern colour screens, a digitised map display, an improved TDASS radar warning system (Tornado Defensive Aids Subsystem), an enhanced navigation system and more powerful computers.



Weitere interessante Inhalte
Risse im Heckausleger Sea Lynx der Marine sind repariert

18.01.2017 - Nach zweieinhalb Jahren sind die Bordhubschrauber der Deutschen Marine vom Typ Sea Lynx Mk 88A wieder „ohne Einschränkungen für den operativen Einsatz freigegeben“. Nur eine Maschine muss noch … weiter

Militärische Giganten Top 10: Die schwersten Bomber der Welt

18.01.2017 - Schon seit der Frühzeit der Luftfahrt waren die Bomber meist die größten und schwersten Flugzeuge. … weiter

Versuche mit der H225M Caracal C295W testet Hubschrauber-Betankung

17.01.2017 - Airbus Defence and Space hat die Luftbetankungsversuche mit seinem kleinen Transporter C295W fortgesetzt. … weiter

Auftrag für AEW-Ausrüstung der Merlin Crowsnest für die Royal Navy

17.01.2017 - Lockheed Martin hat nun offiziell den Auftrag für die Entwicklung des Crowsnest-Systems zur Einrüstung in die Merlin-Hubschrauber erhalten. Radar und Elektronik stammen von Thales. … weiter

DFS übernimmt Fluglotsenausbildung der Bundeswehr

16.01.2017 - Eine Tochter der Deutschen Flugsicherung, die Kaufbeuren ATM Training, hat die Ausbildung der militärischen Flugsicherungskontrollleiter übernommen. … weiter


  • Hersteller

    Lade...

  • Typ

    Bitte Hersteller auswählen!

FLUG REVUE 02/2017

FLUG REVUE
02/2017
09.01.2017

Abonnements
Digitalabo
E-Paper
Heft-Archiv
Einzelheft bestellen


- Ryanair greift Lufthansa an
- Bombardier liefert CS300
- Gulfstream G500
- Sea Lion fliegt
- Interview Astronaut Gerst
- Nachtschicht bei LH Technik

aerokurier iPad-App