01.10.2007
FLUG REVUE

2007-09-09 - Dresden new runwayDresden opens new runway

Neue Bahn für Flughafen Dresden<br /> Dresden officially opened its fully renovated and extended runway in the presence of some 500 guests from the worlds of politics and business.

The new runway has been extended to 2,850 metres in length. It is the first ever European airport to have rebuilt its runway while remaining operational. The building work was completed in just 13 months. With its new runway Dresden Airport is now more efficient than ever before. Aircraft of any size up to the Boeing 767 can now take off with no runway length-related payload or range restrictions. The airport's profile as a medium-haul airport with a single runway will not change. The capacity of the runway, which is measured by the maximum number of flight movements per hour, remains at 30. The old worn runway will be demolished and grassed over at night between now and the end of the year. The new longer runway will also benefit Dresden Airport-based EADS Elbe Flugzeugwerke, who convert Airbus passenger aircraft into freighters. In the future larger aircraft such as the A330 or the A340 will be able to land in Dresden and after conversion return non-stop to their owners in destinations such as South-East Asia.
The new concrete runway is designed to have a service life of at least 30 years. As it has a width of only 60 metres compared with the previous 80, it will be possible to return some ground to nature. As the runway has been relocated 70 metres to the north-west, Dresden Airport will become much more flexible in operational terms. In the past some stands were not available for use by large aircraft because the tailplanes projected into so-called obstacle clearance areas. In addition, approaches can now be made towards the south-west in poor weather. In the past approaches to the airport could only be guaranteed in the other direction in these conditions because the facades of the terminal and one of the aviation industry hangars reflected radar beams too strongly.
Construction of the new runway is costing approximately Euro 52 million, including the demolition of the old one. It is being financed by the shareholders of Flughafen Dresden GmbH: Mitteldeutsche Flughafen AG, the Free State of Saxony and the Meissen and Kamenz administrative districts. Mitteldeutsche Flughafen AG is in turn owned by the federal states of Saxony and Saxony-Anhalt along with the cities of Dresden, Halle (Saale) and Leipzig.

Mehr Infos zu:
Mehr zum Thema:
 


Weitere interessante Inhalte
Neue deutsche Airline Zweite 767 bei Azur Air im Dienst

25.07.2017 - Nachdem die Charterairline im Juni den Betrieb mit Verzögerung aufgenommen hatte, erhielt sie vergangene Woche die Zulassung für ihr zweites Flugzeug, eine Boeing 767-300ER. … weiter

Erfolgreicher Raketenabwehrtest C-17 wirft Zielflugkörper ab

24.07.2017 - Beim jüngsten Test des THAAD-Systems wurde eine Rakete über dem Pazifik im Norden Hawaiis abgewehrt. Die 418th Flight Test Squadron warf das Zielobjekt mithilfe einer Boeing C-17 mit einem Fallschirm … weiter

Viehzucht im Wüstenstaat Qatar Airways fliegt 4.000 Kühe nach Katar

20.07.2017 - Um der hohen Milchnachfrage trotz der Blockade durch die Nachbarländer nachzukommen, hat das Emirat bereits zwei Sonderflüge mit 300 Rindern organisiert. Eine Boeing 777F beförderte die europäischen … weiter

Ehrung in New York Rekord: Techniker seit 75 Jahren bei American Airlines

19.07.2017 - 75 Jahre lang arbeitete Azreil „Al“ Blackman in der Instandhaltung von American Airlines. Am Mittwoch widmete ihm die Fluggesellschaft eine Triple Seven. … weiter

Neue Flugstrecke Phuket ist 300. Ziel von Turkish Airlines

19.07.2017 - Die Boeing 777-300ER absolvierte am Montag ihren ersten Flug auf die thailändische Urlaubsinsel. … weiter


  • Hersteller

    Lade...

  • Typ

    Bitte Hersteller auswählen!

FLUG REVUE 08/2017

FLUG REVUE
08/2017
10.07.2017

Abonnements
Digitalabo
E-Paper
Heft-Archiv
Einzelheft bestellen


Stratolaunch: Das größte Flugzeug der Welt
Atlanta: Der größte Flughafen der Welt
Paris Air Show: Die größte Luftfahrtschau der Welt
Transall: Abschied von Penzing


aerokurier iPad-App