16.02.2008
FLUG REVUE

2008-02-17 - Mode S flightFirst operational use of Mode S flight identity downlink

Erster Mode-S-Flug in Europa<br /> Eurocontrol has reported that on 18 January, for the first time ever, radar identification of a flight was established and maintained without the assignment of a discrete secondary surveillance radar code.

A Deutsche Lufthansa Boeing 737 flying between Frankfurt and Munich became the first aircraft to be identified by having its Mode S transponder-transmitted flight identity automatically correlated with flight plan data held by Air Traffic Control.
The introduction of Mode S flight identity downlink into operational service provides a means to alleviate the shortage of secondary surveillance radar (SSR) codes. SSR was introduced to European airspace for widespread Air Traffic Management use during the 1960s and 70s. However SSR only provides 4096 codes in total which is insufficient to sustain the growth of air traffic given that already there are more aircraft in the air over Europe at any one time than the available codes that can be assigned for the complete duration of each flight.
"Mode S radars are already operational providing surveillance data of high quality and high target capacity to meet the challenge of the continuing significant increase in air traffic," said John Law, Mode S Programme Manager at EUROCONTROL. "What we saw on 18 January was a good test of the operational systems as the aircraft was a normal revenue flight and was fully compliant with European mandates for Mode S Surveillance." The success of this first flight paves the way for expanded city-pair flights, based on Mode S flight identity, to be inaugurated by the Deutshe Flugsicherung (DFS), the German Air Navigation Service Provider, in the course of 2008. Flights managed together with neighbouring Mode S equipped air navigation service providers will follow shortly afterwards.

Mehr Infos zu:
Mehr zum Thema:
 


Weitere interessante Inhalte
Übersicht Zivilflugzeug-Bestellungen im Jahr 2017

21.08.2017 - Welche Airline hat bei Airbus, Boeing, Bombardier, Embraer und Co. bestellt oder Optionen gezeichnet? Unsere Übersicht gibt Ihnen eine aktuelle Auflistung der Flugzeugbestellungen im Jahr 2017. … weiter

Bestseller-Twin Top 10: Die größten Kunden der Boeing 777

21.08.2017 - Als Ergänzung zur 747 plante Boeing die 777, die sich schon bald zum Verkaufsschlager entwickelte. Wer die meisten Exemplare der „Triple Seven“ in Empfang genommen hat sagt unsere Top 10. … weiter

Erweiterung für 777X-Metallverarbeitung Boeing wächst in Montana

18.08.2017 - Am Regionalflughafen von Helena, im US-Bundesstaat Montana, hat Boeing die Erweiterung eines Produktionswerks für Metallverarbeitung in Betrieb genommen. … weiter

Pleiten, Pech und Pannen Top 10: Die spektakulärsten Flugzeuge, die nie flogen

17.08.2017 - Senkrechtstarter, Stealth-Jäger, Mach 3 schnelle Jäger: Die Luftfahrtgeschichte ist voll von interessanten, aber erfolglosen Flugzeugprojekten, die trotz fortgeschrittener Entwicklung nie aus eigener … weiter

Bestseller Jumbo Jet Top 10: Auslieferungen Boeing 747-Modelle

14.08.2017 - Bis dato wurden 1532 von 1552 bestellten Boeing 747 ausgeliefert. Der US-Flugzeugbauer bot insgesamt 20 Unterversionen des Jumbo Jets an. Über die beliebtesten Varianten gibt unsere Top 10 Auskunft. … weiter


  • Hersteller

    Lade...

  • Typ

    Bitte Hersteller auswählen!

FLUG REVUE 09/2017

FLUG REVUE
09/2017
07.08.2017

Abonnements
Digitalabo
E-Paper
Heft-Archiv
Einzelheft bestellen


Eurofighter: Österreich will teure Kampfjets ausmustern
G20: Gipfeltreffen der VIP-Jets
Falcon 5X: Dassaults neuer Widebody fliegt
Tiger Meet: Trainingsduell über der Bretagne
Cassini-Sonde: Nach 20 Jahren Finale am Saturn
Air Serbia: Etihad baut erfolgreich um
Erstflug am Computer: Flugzeuge im Datenstrom

Be a pilot