16.02.2008
FLUG REVUE

2008-02-17 - Mode S flightFirst operational use of Mode S flight identity downlink

Erster Mode-S-Flug in Europa<br /> Eurocontrol has reported that on 18 January, for the first time ever, radar identification of a flight was established and maintained without the assignment of a discrete secondary surveillance radar code.

A Deutsche Lufthansa Boeing 737 flying between Frankfurt and Munich became the first aircraft to be identified by having its Mode S transponder-transmitted flight identity automatically correlated with flight plan data held by Air Traffic Control.
The introduction of Mode S flight identity downlink into operational service provides a means to alleviate the shortage of secondary surveillance radar (SSR) codes. SSR was introduced to European airspace for widespread Air Traffic Management use during the 1960s and 70s. However SSR only provides 4096 codes in total which is insufficient to sustain the growth of air traffic given that already there are more aircraft in the air over Europe at any one time than the available codes that can be assigned for the complete duration of each flight.
"Mode S radars are already operational providing surveillance data of high quality and high target capacity to meet the challenge of the continuing significant increase in air traffic," said John Law, Mode S Programme Manager at EUROCONTROL. "What we saw on 18 January was a good test of the operational systems as the aircraft was a normal revenue flight and was fully compliant with European mandates for Mode S Surveillance." The success of this first flight paves the way for expanded city-pair flights, based on Mode S flight identity, to be inaugurated by the Deutshe Flugsicherung (DFS), the German Air Navigation Service Provider, in the course of 2008. Flights managed together with neighbouring Mode S equipped air navigation service providers will follow shortly afterwards.

Mehr Infos zu:
Mehr zum Thema:
 


Weitere interessante Inhalte
Antrieb der Boeing 777X CMC-Komponenten des GE9X bestehen Bewährungsprobe

23.01.2017 - Der amerikanische Triebwerkshersteller GE Aviation hat die Tests mit Komponenten aus keramischen Verbundwerkstoffen (CMC) für das GE9X beendet. … weiter

Neue Zweistrahlergeneration im Zulassungstest Boeing 737 MAX 8 absolviert Spritzwassertest

19.01.2017 - Boeing hat mit der neuen Boeing 737 MAX 8 Spritzwassertests absolviert. Dabei durchrollt der Zweistrahler künstlich angelegte Wasserlachen mit Abhebegeschwindigkeit. … weiter

ANA Neuer Star-Wars-Jet bald im Einsatz

19.01.2017 - Die japanische Fluggesellschaft ANA hat den Termin des ersten Fluges ihres C-3PO-Jets bekanntgegeben. Das Flugzeug wird allerdings nur auf Inlandsstrecken eingesetzt. … weiter

Ultralangstreckenflüge Top 10: Die längsten Nonstop-Linienflüge weltweit

19.01.2017 - Einige Interkontinentalflüge verbinden Metropolen, welche weit über 10000 km voneinander entfernt liegen. Welche Airline zurzeit den streckenmäßig längsten Nonstopflug anbietet und welche … weiter

Militärische Giganten Top 10: Die schwersten Bomber der Welt

18.01.2017 - Schon seit der Frühzeit der Luftfahrt waren die Bomber meist die größten und schwersten Flugzeuge. … weiter


  • Hersteller

    Lade...

  • Typ

    Bitte Hersteller auswählen!

FLUG REVUE 02/2017

FLUG REVUE
02/2017
09.01.2017

Abonnements
Digitalabo
E-Paper
Heft-Archiv
Einzelheft bestellen


- Ryanair greift Lufthansa an
- Bombardier liefert CS300
- Gulfstream G500
- Sea Lion fliegt
- Interview Astronaut Gerst
- Nachtschicht bei LH Technik

aerokurier iPad-App