16.02.2008
FLUG REVUE

2008-02-17 - Mode S flightFirst operational use of Mode S flight identity downlink

Erster Mode-S-Flug in Europa<br /> Eurocontrol has reported that on 18 January, for the first time ever, radar identification of a flight was established and maintained without the assignment of a discrete secondary surveillance radar code.

A Deutsche Lufthansa Boeing 737 flying between Frankfurt and Munich became the first aircraft to be identified by having its Mode S transponder-transmitted flight identity automatically correlated with flight plan data held by Air Traffic Control.
The introduction of Mode S flight identity downlink into operational service provides a means to alleviate the shortage of secondary surveillance radar (SSR) codes. SSR was introduced to European airspace for widespread Air Traffic Management use during the 1960s and 70s. However SSR only provides 4096 codes in total which is insufficient to sustain the growth of air traffic given that already there are more aircraft in the air over Europe at any one time than the available codes that can be assigned for the complete duration of each flight.
"Mode S radars are already operational providing surveillance data of high quality and high target capacity to meet the challenge of the continuing significant increase in air traffic," said John Law, Mode S Programme Manager at EUROCONTROL. "What we saw on 18 January was a good test of the operational systems as the aircraft was a normal revenue flight and was fully compliant with European mandates for Mode S Surveillance." The success of this first flight paves the way for expanded city-pair flights, based on Mode S flight identity, to be inaugurated by the Deutshe Flugsicherung (DFS), the German Air Navigation Service Provider, in the course of 2008. Flights managed together with neighbouring Mode S equipped air navigation service providers will follow shortly afterwards.

Mehr Infos zu:
Mehr zum Thema:
 


Weitere interessante Inhalte
Flüge von Tel Aviv nach Europa EL AL nimmt ersten Dreamliner ab September in Betrieb

27.06.2017 - Die israelische Fluggesellschaft setzt ihre erste Boeing 787-9 ab Herbst 2017 ein. Neben Europa soll auch Nordamerika und Asien mit dem Flottenzuwachs bedient werden. … weiter

Zehnte 747-8 Intercontinental für Korean Air Letzter Passagierjumbo vor der Auslieferung

26.06.2017 - In Everett bereitet Boeing die vermutlich letzte Boeing 747-8 der Passagierausführung "747-8 Intercontinental" auf die Auslieferung vor. Nur als Frachter und Business Jet ist das Flaggschiff noch … weiter

Neues Nordamerika-Ziel Mit Condor nach Phoenix

23.06.2017 - Amerika-Fans können ab Sommer 2018 mit der deutschen Airline direkt in das „Valley of the Sun“ fliegen. … weiter

Paris Air Show 2017 Airbus und Boeing verkaufen fast 900 Flugzeuge

22.06.2017 - Es ist ein ständiges Kopf-an-Kopf-Rennen zwischen den beiden Luftfahrtgiganten. Auf der Internationalen Luftfahrtmesse in Le Bourget hatte Boeing nach der Ankündigung der 737 MAX 10 die Nase vorn. … weiter

Übersicht UPDATE: Bestellungen bei der International Paris Air Show 2017

22.06.2017 - Welche Airline hat bei der diesjährigen Air Show in Paris bei Airbus, Boeing, Bombardier, Embraer und Co. bestellt? Sehen Sie in unserer aktuellen Auflistung die neuen Aufträge der Flugzeughersteller. … weiter


  • Hersteller

    Lade...

  • Typ

    Bitte Hersteller auswählen!

FLUG REVUE 07/2017

FLUG REVUE
07/2017
12.06.2017

Abonnements
Digitalabo
E-Paper
Heft-Archiv
Einzelheft bestellen


COMAC C919 fliegt
Rafale wird weiter modernisiert
Das Cockpit der Zukunft
Griechenland mustert RF-4E Phantom II aus
Air Seychelles fliegt ab Düsseldorf
Patrouille de France auf großer US-Tour

aerokurier iPad-App