03.06.2009
FLUG REVUE

Lockheed Martin ACCA makes first flight

Lockheed Martins Advanced Composite Cargo Aircraft made ist successful maiden flight yesterday at Air Force Plant 42 in Palmdale, Calif. The technology test bed for advanced composite manufacture is based on the 328JET.

ACCA Erstflug in Palmdale

Lockheed Martin brachte die ACCA am 2. Juni 2009 in Palmdale in die Luft (Foto: USAF).  

 

"Today is one of those perfect days where I get to be the first to fly a new aircraft and everything goes exactly as planned. The aircraft was a real pleasure to fly and we experienced absolutely no issues," said Rob Rowe, the Lockheed Martin lead ACCA test pilot. Duration for the first flight was about 87 minutes, after take-off at 6:55 a.m. Pacific Time. The aircraft climbed to an altitude of approximately 10,000 feet where the two-pilot crew took the vehicle through a series of airspeed and stability and control tests.

The ACCA fuselage is wider and stronger to accommodate military standard 463L pallets and features a cargo door and cargo ramp. The vertical tail features integrally stiffened skin. Despite its larger size, the materials and processes used for the fuselage reduced the number of parts by an order of magnitude relative to the original metallic design (approximately 300 versus 3,000) and drastically reduced the number of mechanical fasteners (about 4,000 vs. 30,000), program officials said.

The ACCA isn't designed to be a prototype for a small airlifter or any other aircraft. It is a proof of concept technology demonstrator for composite manufacturing processes in a full-scale, certified aircraft. The new composite structure is manufactured without complex tooling and the bonding process yields a 90 percent reduction of structural components and fasteners, said Frank Mauro, the vice president of Advanced System Development for Lockheed Martin. The ACCA's large composite sections are essentially formed, cured and bonded together in room-sized ovens, instead of using expensive autoclaves, which use a combination of heat and high pressure. Out-of-autoclave curing of large, unitized and co-bonded structures minimizes part count.



Weitere interessante Inhalte
Zivile Frachtversion der Hercules Erstflug der LM-100J in Marietta

25.05.2017 - Der erste Lockheed Martin LM-100J-Frachter hob am Donnerstag in Marietta zu seinem Erstflug ab, der an die drei Stunden dauerte. … weiter

USAF genehmigt Modifikationen Keine Restriktionen mehr beim F-35-Schleudersitz

17.05.2017 - Nach Modifikationen am Martin-Baker-Schleudersitz dürfen nun auch Piloten, die weniger als 62 Kilogramm wiegen, wieder die F-35 fliegen. … weiter

Wegen technischer Probleme Breitling Super Constellation muss noch am Boden bleiben

16.05.2017 - Die Super Connie des Schweizer Vereins Super Constellation Flyers Association kann wohl erst Mitte Juni in die Saison starten. Grund sind Probleme mit Ersatzteilen. … weiter

Die Riesen der Lüfte Top 10: Die größten Flugzeuge der Welt

15.05.2017 - Schneller, höher, weiter: Die Entwicklung der Luftfahrt ist und war immer von Rekorden geprägt. Eine besondere Rolle nehmen seit jeher Großflugzeuge ein. … weiter

US Air Force F-35A beendet Training in Lakenheath

10.05.2017 - Nach rund drei Wochen in England sind die acht Lightning II der 34th Fighter Squadron auf ihre Heimatbasis Hill AFB in Utah zurückgekehrt. … weiter


  • Hersteller

    Lade...

  • Typ

    Bitte Hersteller auswählen!

FLUG REVUE 06/2017

FLUG REVUE
06/2017
08.05.2017

Abonnements
Digitalabo
E-Paper
Heft-Archiv
Einzelheft bestellen


Ryanair: Billig-Gigant in der Offensive
Kabinendesign: Wie eng sitzen wir morgen?
Marinehubschrauber: Die Alleskönner für den Bordeinsatz
US Navy: Teststaffel in Pax River
Raumtransporter: So kommt lebenswichtige Fracht zur ISS
Hightech-Triebwerke: Power für Business Jets

aerokurier iPad-App