25.11.2009
FLUG REVUE

Lower rotor noise thanks to a modified approach path

Helicopters do not have to be loud. This is the conclusion of scientists at the German Aerospace Center (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt; DLR) working on the FRIENDCOPTER project. On 24 and 25 November 2009, this EU project was concluded with an official presentation in Braunschweig.

A total of 34 institutions were involved in the FRIENDCOPTER project, from helicopter manufacturers to university faculties and research agencies, with the aim of developing helicopters which are more passenger and environmentally friendly. Along with reduced fuel consumption and reduced noise and vibration in the cabin, one of the main objectives of FRIENDCOPTER was to lower noise during flight. The DLR Institute of Aerodynamics and Flow Technology (Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik; IAS) at Braunschweig found a way to cut down the noise of helicopters, especially during the noisy landing phase, in a very simple and economical way. Even simply changing certain flight procedures can be of enormous value and reduce noise by up to 10 decibels.

During flight, the main rotor experiences numerous aerodynamic interactions. During descents, the noise is produced mostly by what is known as the Blade Vortex Interaction (BVI), the interaction of vortices in the air with the rotor blades. The tips of the rotor blades shed vortices and the following blades, due to the particular characteristics of helicopter flight, repeatedly cut through these vortices. This results in the familiar 'chopping' sound made by helicopters in flight. With the aid of thorough aero-acoustic flight experiments, simulations and optimisation with generic algorithms, the researchers were able to calculate that modified flight procedures when descending would significantly reduce rotor noise.



Weitere interessante Inhalte
Ersatzteilversorgung bis 2030 gesichert Bundeswehr lässt 26 CH-53 GS umrüsten

27.02.2017 - Die Bundeswehr lässt bei Airbus Helicopters 26 schwere Transporthubschrauber auf zukunftssichere Ersatzteile und Bauteile umrüsten, die ihren Betrieb mindestens bis zum Jahr 2030 ermöglichen. … weiter

Rekordauslieferungen im Verkehrsflugzeuggeschäft Airbus-Konzernbilanz leidet unter A400M

22.02.2017 - Der Luftfahrtkonzern Airbus hat am Mittwoch seine Ergebnisse für das Geschäftsjahr 2016 veröffentlicht. Trotz guter Auftragslage und Rekordproduktion bei den Verkehrsflugzeugen belastete der … weiter

Noch mehr als 400 Maschinen im Einsatz BO105 feiert 50. Geburtstag

16.02.2017 - Am 16. Februar 1967 hob die BO105 in Ottobrunn zu ihrem Erstflug ab. Seit der ersten Auslieferung im Jahr 1970 kauften über 300 Kunden insgesamt rund 1400 Hubschrauber. … weiter

Sea Lion Neuer Marinehubschrauber NH90 NTH

13.02.2017 - Im Rahmen einer umstrittenen Vertragsanpassung bei den Militärhubschrauberprogrammen NH90 und Tiger erhält die Marine 18 Sea Lion. Der spezielle Naval Transport Helicopter soll ab 2019 die kaum noch … weiter

Luftwaffe in Schweden H145M im Kältetest

11.02.2017 - Das Hubschraubergeschwader 64 ist drei Wochen lang mit zwei H145M in Vidsel, um den Mehrzweckhubschrauber für Spezialkräfte unter extremen Kältebedingungen zu testen. … weiter


  • Hersteller

    Lade...

  • Typ

    Bitte Hersteller auswählen!

FLUG REVUE 02/2017

FLUG REVUE
02/2017
09.01.2017

Abonnements
Digitalabo
E-Paper
Heft-Archiv
Einzelheft bestellen


- Ryanair greift Lufthansa an
- Bombardier liefert CS300
- Gulfstream G500
- Sea Lion fliegt
- Interview Astronaut Gerst
- Nachtschicht bei LH Technik

aerokurier iPad-App