25.11.2009
FLUG REVUE

Lower rotor noise thanks to a modified approach path

Helicopters do not have to be loud. This is the conclusion of scientists at the German Aerospace Center (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt; DLR) working on the FRIENDCOPTER project. On 24 and 25 November 2009, this EU project was concluded with an official presentation in Braunschweig.

A total of 34 institutions were involved in the FRIENDCOPTER project, from helicopter manufacturers to university faculties and research agencies, with the aim of developing helicopters which are more passenger and environmentally friendly. Along with reduced fuel consumption and reduced noise and vibration in the cabin, one of the main objectives of FRIENDCOPTER was to lower noise during flight. The DLR Institute of Aerodynamics and Flow Technology (Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik; IAS) at Braunschweig found a way to cut down the noise of helicopters, especially during the noisy landing phase, in a very simple and economical way. Even simply changing certain flight procedures can be of enormous value and reduce noise by up to 10 decibels.

During flight, the main rotor experiences numerous aerodynamic interactions. During descents, the noise is produced mostly by what is known as the Blade Vortex Interaction (BVI), the interaction of vortices in the air with the rotor blades. The tips of the rotor blades shed vortices and the following blades, due to the particular characteristics of helicopter flight, repeatedly cut through these vortices. This results in the familiar 'chopping' sound made by helicopters in flight. With the aid of thorough aero-acoustic flight experiments, simulations and optimisation with generic algorithms, the researchers were able to calculate that modified flight procedures when descending would significantly reduce rotor noise.



Weitere interessante Inhalte
Guimbal Cabri fliegt autonom Vorarbeiten für VRS700-Drohne von Airbus Helicopters

19.06.2017 - Kürzlich begann Airbus Helicopters mit autonomen Flugversuchen einer Guimbal Cabri als Vorbereitung für die militärische Drohne VSR700. … weiter

Entscheidung von Airbus Helicopters Thales trainiert Kuwaitische Truppen

19.06.2017 - Kuwait wird Simulatoren von Thales nuzten, um die Crews seiner Caracal-Hubschrauber auszubilden. … weiter

Absichtserklärung unterzeichnet Airbus will noch enger mit China zusammenarbeiten

01.06.2017 - Chinesische Zulieferer sollen künftig noch enger in die Airbus-Teileversorgung eingebunden werden. Dies ist nur ein Aspekt der heute in Berlin unterzeichneten Absichtserklärung zu Vertiefung der … weiter

Gefährliche Blendung von Passagierflugzeugen Haft für Laser-Attacke auf Flugzeuge

01.06.2017 - Für die Blendung von Verkehrsflugzeugen am Flughafen Schönefeld ist ein 49-jähriger Brandenburger am Mittwoch zu einer Haftstrafe ohne Bewährung verurteilt worden. … weiter

Airbus Helicopters Erste H135-Endmontagelinie in China

30.05.2017 - Airbus Helicopters hat mit dem Bau einer Endmontagelinie für die H135 in Qingdao begonnen. Damit will der Hersteller den wichtigen, zivilen Helikopter-Markt China besser abdecken. … weiter


  • Hersteller

    Lade...

  • Typ

    Bitte Hersteller auswählen!

FLUG REVUE 07/2017

FLUG REVUE
07/2017
12.06.2017

Abonnements
Digitalabo
E-Paper
Heft-Archiv
Einzelheft bestellen


COMAC C919 fliegt
Rafale wird weiter modernisiert
Das Cockpit der Zukunft
Griechenland mustert RF-4E Phantom II aus
Air Seychelles fliegt ab Düsseldorf
Patrouille de France auf großer US-Tour

aerokurier iPad-App