28.05.2014
FLUG REVUE

MTU’s low-pressure turbine for A320neo engine passes milestone

The high-speed low-pressure turbine for Pratt & Whitney's PurePower Geared Turbofan (GTF) engine to power the A320neo has passed the mandatory stress tests with flying colors, MTU claims.

During 20 hours of testing, the propulsion system was put through its paces, also at overspeed conditions. These extremely complex telemetry runs, an official certification requirement for this module made by MTU, are considered one of the biggest challenges in engine testing. They serve to measure the vibrational stresses acting on the blades, along with the thermal load and temperature distribution.

In a laborious manual process that took a couple of months, MTU's high-speed low-pressure turbine was fitted with some 400 special measurement sensors. During 20 hours of testing, the propulsion system was put through its paces, also at overspeed conditions.

The German engine experts are pleased with their turbine. Oskar Schnell, Director, Program Management, PurePower PW1100G-JM, said: "The stress test went well. All the test results have matched our predictions, and in fact we finished ahead of schedule." With the stress tests successfully completed, the engine has passed another important milestone on its way to certification, which is scheduled to take place this year.

This was not the first time that the engine specialists in Munich conducted this type of test: They had put the GTF engine cousins of the PW1100G-JM engine that power the Mitsubishi Regional Jet and Bombardier's CSeries to the acid test in the test cell in Munich earlier, so that this test was the third of its kind.

The PW1100G-JM will enter into service on the Airbus A320neo next year. To date the PurePower engine family has completed more than 9,000 hours of testing, including more than 1200 hours of flight test hours. Pratt & Whitney has more than 5500 Pure-Power engine orders and commitments, including options.



Weitere interessante Inhalte
Neue Sitzplätze und schallisolierende Vorhänge Emirates A380: Erneuerte Bar im Oberdeck

23.02.2017 - Eines der Markenzeichen der Emirates-A380 ist die Bar im hinteren Oberdeck, an der sich Gäste der Business Class die Zeit vertreiben können. In ihren künftigen Jets verbessert Emirates den … weiter

Triebwerkshersteller aus München MTU will Invesitionsphase 2017 abschließen

23.02.2017 - MTU Aero Engines steigerte im vergangenen Geschäftsjahr erneut Umsatz und Gewinn. Nach großen Investitionen in neue Programme in den vergangenen Jahren will das Unternehmen in die Konsolidierung … weiter

Leiser landen DLR möchte Anfluglärm verringern

23.02.2017 - Das Deutsche Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) hat ein Pilotenassistenzsystem entwickelt, das den Anfluglärm verringern soll. Erste Testflüge waren vielversprechend. … weiter

Airliner Airbus A380: Alle Auslieferungen und Bestellungen

22.02.2017 - Emirates hat ihren letzten, neuen Airbus mit GP7200-Triebwerken der Engine Alliance übernommen. Ihre künftigen A380 hat sie sich mit den alternativ angebotenen Rolls-Royce Trent-Triebwerken bestellt. … weiter

Airline-"Roadshow" kommt im März nach Frankfurt Emirates sucht Piloten in Deutschland

22.02.2017 - Für ihre Flotte von 250 Großraumjets und für weitere, schon bestellte 220 Flugzeuge sucht Emirates aus Dubai Piloten. Gesucht werden fertig ausgebildete Flugzeugführer mit Erfahrung. Auch aus der … weiter


  • Hersteller

    Lade...

  • Typ

    Bitte Hersteller auswählen!

FLUG REVUE 02/2017

FLUG REVUE
02/2017
06.02.2017

Abonnements
Digitalabo
E-Paper
Heft-Archiv
Einzelheft bestellen


- Airbus gegen Boeing
- Letzter Flug der QF-4
- Flybe expandiert
- X-Planes der NASA
- Watt-Flughafen Barra
- Erfolgsmodell Suchoi Su-30
- Datenrelaissystem im All

aerokurier iPad-App