05.10.2008
FLUG REVUE

2008-10-06 - C-17 for NATONATO Consortium completes agreement for C-17s

NATO-Länder wollen Transporter einführen<br /> Boeing announced that an international consortium of 10 NATO members -- joined by Partnership for Peace nations Sweden and Finland -- signed a Memorandum of Understanding (MOU) on Sept. 24 to acquire three Boeing C-17 Globemaster III long-range cargo jets.

The agreement sets the stage for NATO's first major defense purchase in 30 years. Under the agreement with the U.S. Department of Defense and the NATO Airlift Management Agency, two of the advanced airlifters would be purchased from Boeing, while a third would be provided by the U.S. Air Force. The aircraft would be assigned to NATO's Heavy Airlift Wing and jointly operated by the nations from Pápa Air Base, Hungary. Delivery of the first aircraft could take place as early as spring 2009.
Each participating nation would pay for a portion of a C-17 rather than an entire aircraft, allowing them to share a pooled fleet. The 12 countries participating in NATO's Strategic Airlift Capability (SAC) program are Bulgaria, Estonia, Finland, Hungary, Lithuania, the Netherlands, Norway, Poland, Romania, Slovenia, Sweden and the United States. "The SAC will provide an important new capability to address the critical alliance need for strategic airlift to support operations in Afghanistan and elsewhere, as well as other national missions, including EU and U.N. missions," said Peter Flory, NATO Assistant Secretary General for Defense Investment. "It can also provide a model for future capability development."
The C-17 fleet will allow each nation to meet its airlift requirements to support sovereign and multinational mission requirements. NATO does not currently own a heavy airlift capability and frequently contracts with nations such as the United States and Russia for assistance with its heavy airlift requirements. The MOU calls for Boeing to establish a facility at Pápa Air Base to provide C-17 logistics support under the current Globemaster Support Partnership.

Mehr Infos zu:
Mehr zum Thema:
 


Weitere interessante Inhalte
Pleiten, Pech und Pannen Top 10: Die spektakulärsten Flugzeuge, die nie flogen

17.08.2017 - Senkrechtstarter, Stealth-Jäger, Mach 3 schnelle Jäger: Die Luftfahrtgeschichte ist voll von interessanten, aber erfolglosen Flugzeugprojekten, die trotz fortgeschrittener Entwicklung nie aus eigener … weiter

Bestseller Jumbo Jet Top 10: Auslieferungen Boeing 747-Modelle

14.08.2017 - Bis dato wurden 1532 von 1552 bestellten Boeing 747 ausgeliefert. Der US-Flugzeugbauer bot insgesamt 20 Unterversionen des Jumbo Jets an. Über die beliebtesten Varianten gibt unsere Top 10 Auskunft. … weiter

Boeing und JAXA LIDAR für die zivile Luftfahrt

10.08.2017 - Boeing und die japanische Raumfahrtbehörde JAXA wollen die LIDAR-Technologie für Airliner vorantreiben und Piloten damit bessere Möglichkeiten geben, widrige Wettererscheinungen zu erkennen und zu … weiter

Jet-Dinosaurier Top 10: Die ältesten aktiven Kampfflugzeugtypen

10.08.2017 - Kaum zu glauben trotz aller High-Tech-Programme: Noch immer befinden sich einige aus den 50er Jahren stammende Kampfflugzeug-Entwürfe im aktiven Einsatz. … weiter

Britische Frachtfluggesellschaft CargoLogicAir launcht ersten Linienflug

09.08.2017 - Am 19. August 2017 wird die Airline, die als Einzige in Großbritannien ausschließlich Frachtservices anbietet, erstmals den Liniendienst aufnehmen. Zwei Mal wöchentlich wird eine Boeing 747-400 von … weiter


  • Hersteller

    Lade...

  • Typ

    Bitte Hersteller auswählen!

FLUG REVUE 09/2017

FLUG REVUE
09/2017
07.08.2017

Abonnements
Digitalabo
E-Paper
Heft-Archiv
Einzelheft bestellen


Eurofighter: Österreich will teure Kampfjets ausmustern
G20: Gipfeltreffen der VIP-Jets
Falcon 5X: Dassaults neuer Widebody fliegt
Tiger Meet: Trainingsduell über der Bretagne
Cassini-Sonde: Nach 20 Jahren Finale am Saturn
Air Serbia: Etihad baut erfolgreich um
Erstflug am Computer: Flugzeuge im Datenstrom

Be a pilot