29.08.2013
FLUG REVUE

First Flight NewsTurkish Aerospace Industrie Hürkus

Turkish Basic Trainer Aircraft "HÜRKUŞ", which was designed and manufactured by TAI, to meet the training and Light Attack/Armed Reconnaissance aircraft requirements of Turkish Armed Forces, successfully realized its maiden flight on August 29, 2013 at TAI's premises in Ankara, Kazan.

TAI Hürkus Erstflug rollend 2013

Mit einigen Monaten Verzögerung rollte der türkische Turboprop-Trainer Hürkus am 29. August 2013 zum Erstflug.  

Foto: TAI  

HÜRKUŞ Flight Test process kicked off with the permission of the Directorate General of Civil Aviation. The flight test period will be completed with the Type Certificate* which will be issued after completion of the test both by DGCA and EASA.

Following the engine start at 07:30 am, HÜRKUŞ, which took off at 07:35 am, completed its maiden flight with gears extended. During the flight, HÜRKUŞ climbed 9500 ft and completed with the control of flight surfaces. HÜRKUŞ has successfully landed after a 33-minute test flight.

TAI's test pilot Murat Özpala, who realized the maiden flight, said that the platform controllability was well as foreseen. He also said: "I felt the power of the aircraft with the high take-off performance with its 1600 hp engine."

As an aviation tradition, Exe. V.P. of Aircraft Group Mr. Özcan Ertem, HÜRKUŞ Chief Engineer Ms. Aylin Ararat and Test Pilot Mr. Murat Özpala were flushed with water to celebrate the successful flight.

The maiden flight was witnessed by the personnel who took part in the program, limited number of state authorities as well as Ms. Gönül Hürkuş, the daughter of the first Turkish civil aviator Vecihi Hürkuş. With this flight, indigenous and certified HÜRKUŞ name has met with the sky again after 78 years.

About HÜRKUŞ:
Turkish Basic Trainer Aircraft "HÜRKUŞ," with its 1600 hp engine, is among the top of the trainers in its class. The aircraft, with systems of pressurized cockpit and ejection seats, was designed by TAI with the opinions/visions of jet pilots. In addition to pilot training missions, HÜRKUŞ is developed to provide a low cost and high accuracy solution to Light Attack/Armed Reconnaissance missions.



Weitere interessante Inhalte
Luftwaffe Holloman: Tornado und F-16 fliegen letztmals gemeinsam

21.08.2017 - Mit der anstehenden Auflösung des Fliegerischen Ausbildungszentrums in Holloman AFB vor Augen wurde der letzte gemeinsame Flug von Tornado und F-16 angesetzt. … weiter

Start am Samstag Schweizer Super Pumas zur Waldbrandbekämpfung in Portugal

20.08.2017 - Am Samstagmittag ist ein Detachement der Schweizer Armee in Richtung Portugal abgeflogen. Drei AS332M1 Super Puma sollen bei der Waldbrandbekämpfung helfen. … weiter

Marschflugkörper von Raytheon 4000. Tomahawk Block IV ausgeliefert

17.08.2017 - Raytheon hat die 4000. Tomahawk Block IV an die US Navy übergeben. Der Marschflugkörper soll noch bis 2040 im Dienst bleiben. … weiter

Pleiten, Pech und Pannen Top 10: Die spektakulärsten Flugzeuge, die nie flogen

17.08.2017 - Senkrechtstarter, Stealth-Jäger, Mach 3 schnelle Jäger: Die Luftfahrtgeschichte ist voll von interessanten, aber erfolglosen Flugzeugprojekten, die trotz fortgeschrittener Entwicklung nie aus eigener … weiter

Erster Besuch im Heimathafen „Queen Elizabeth“ in Portsmouth

16.08.2017 - Der neue Flugzeugträger der Royal Navy ist am Mittwochmorgen zum ersten Mal in seinen künftigen Heimathafen Portsmouth eingelaufen. … weiter


  • Hersteller

    Lade...

  • Typ

    Bitte Hersteller auswählen!

FLUG REVUE 09/2017

FLUG REVUE
09/2017
07.08.2017

Abonnements
Digitalabo
E-Paper
Heft-Archiv
Einzelheft bestellen


Eurofighter: Österreich will teure Kampfjets ausmustern
G20: Gipfeltreffen der VIP-Jets
Falcon 5X: Dassaults neuer Widebody fliegt
Tiger Meet: Trainingsduell über der Bretagne
Cassini-Sonde: Nach 20 Jahren Finale am Saturn
Air Serbia: Etihad baut erfolgreich um
Erstflug am Computer: Flugzeuge im Datenstrom

Be a pilot