07.08.2013
FLUG REVUE

Cassidian flight tests SmartRadar

Cassidian has developed a flexible airborne ground surveillance radar, which can be deployed on a variety of manned and unmanned platforms for the detection of ground and sea targets.

SmartRadar von Cassidian (Pod)

Cassidian testete sein SmartRadar in einem Behälter an einem Learjet (Foto: Cassidian).  

 

As part of a major flight test series carried out from the German air base in Hohn (in the Federal State of Schleswig-Holstein), the “SmartRadar” showed record detection performance, now including various operating modes for maritime surveillance, the company claims.

This confirms Cassidian’s concept of a software-defined sensor, which can be used for different surveillance tasks while only requiring minor modifications. The use of a special modular architecture permits scalability of bandwidth, frequency band and processing performance. This signifies great progress compared to conventional radars, which are normally optimised for a specific task in a narrow frequency band.

Rapid adaptation to new operational requirements through simple, configurable firmware and software together with a variable cooling design make SmartRadar suitable for a multitude of manned and unmanned platforms of different sizes.

The novel technological design in conjunction with the innovative and extremely powerful real-time modes has already undergone a variety of tests on behalf of the German procurement authority BAAINBw (Federal Office of Bundeswehr Equipment, Information Technology and In-Service Support).

One version of Cassidian’s SmartRadar is integrated into a pod equipped with an autonomous cooling system, making it easy to adapt to various mission aircraft.

The high performance of the radar is largely due to state-of-the-art AESA technology (AESA = Active Electronically Scanned Array) which uses a large number of transmitter and receiver (T/R) modules in the antenna. These modules are developed and manufactured by Cassidian in its own facility, known as the "Microwave Factory”.

Mehr Infos zu:
Mehr zum Thema:
 


Weitere interessante Inhalte
Eine Woche für bahnbrechende Innovationen Airbus-Sommerakademie für Studenten

03.07.2018 - Bei der am Dienstag bei Airbus beginnenden "Airnovation Summer Academy" zum Thema globale Herausforderungen haben internationale Studententeams eine Woche lang Zeit, um bahnbrechende Konzepte für die … weiter

Halle in A380-Größe EFW: Neuer Hangar für Dresden

31.05.2018 - Am Flughafen Dresden erweitern die Elbe Flugzeugwerke (EFW) ihre Hallenkapazität. Das neue Bauwerk eignet sich für Großraumjets von A330 bis A380 und wird "stealthy" ausgeführt, damit es das … weiter

Harald Wilhelm kündigt Ausstieg an Airbus-Finanzchef geht 2019 mit Tom Enders

14.05.2018 - Harald Wilhelm, Finanzvorstand der Airbus Group, will 2019 gemeinsam mit Vorstandschef Tom Enders das Unternehmen verlassen. … weiter

Bis zu 3700 Stellen betroffen Airbus stellt Produktionspläne vor

07.03.2018 - Airbus senkt die Produktion der A380 ab dem Jahr 2020 auf sechs Flugzeuge im Jahr und die der A400M auf acht Flugzeuge im Jahr. Entsprechend werden die Endmontageteams verkleinert und versetzt. … weiter

Geschäftsjahr 2017 Airbus verdreifacht Gewinn

15.02.2018 - Trotz Problemen bei A320neo und A400M ist der Umsatz des europäischen Flugzeugherstellers Airbus stabil geblieben. Der Nettogewinn stieg auf knapp 2,9 Milliarden Euro. … weiter


FLUG REVUE 12/2018

FLUG REVUE
12/2018
05.11.2018

Abonnements
Digitalabo
E-Paper
Heft-Archiv
Einzelheft bestellen


- Raumfahrt Extra
- Wettbewerb: Spar-Jets für Übermorgen
- Neuer britischer Träger: F-35B auf der "Queen Elizabeth"
- Piloten: Die neue Lufthansa-Ausbildung
- A400M in Wunstorf: Erste Einsatzerfahrungen