07.02.2011
FLUG REVUE

Cassidian tests MIDS data transmission system on the Tornado

Cassidian has begun flight testing of a Tornado with an ASSTA 3 hardware and software configuration approximating that of series production. The primary goal of these tests is to verify and evaluate the function of the newly installed MIDS (Multifunctional Information Distribution System) in flight operations.

Tornado ASSTA 3 Erstflug

Cassidian in Manching testet seit Herbst 2010 einen Tornado mit den ASSTA-3-Verbesserungen (Foto: Cassidan).  

 

MIDS is one of the key elements in the capability enhancement of the Tornado. It uses NATO’s Link 16 communication standard (STANAG 5516) for the exchange of tactical data. MIDS thus enables the aircraft crew to exchange not only flight, mission and navigation data but also voice commands, encrypted and in real time, with other aircraft and ground stations.

Besides MIDS, the ASSTA 3 standard includes a radio device of the latest NATO standard, a digital video and voice recorder (DVDR), and the integrated Laser Joint Direct Attack Munition (LJDAM) which can be guided to its target by means of satellite navigation or by laser. The integration and launch behaviour of these precision weapons were verified during test flights in Vidsel, Sweden, in September 2010.

Cassidian has already started to upgrade the first seríes aircraft in Manching. Deliveries of ASSTA 3 Tornados to the German Air Force are scheduled to start in mid-2012.

The German Air Force received its first ASSTA 2 Tornado at the beginning of 2010. The ASSTA 2 enhancements include modern colour screens, a digitised map display, an improved TDASS radar warning system (Tornado Defensive Aids Subsystem), an enhanced navigation system and more powerful computers.



Weitere interessante Inhalte
Deutsch-Französisches FCAS Dassault führt Fighter-Entwicklung

20.06.2018 - Deutschland und Frankreich haben am Dienstag eine Absichtserklärung zur Entwicklung eines Future Air Combat System unterzeichnet. Die Führung liegt bei den Franzosen, während Deutschland bei einem … weiter

Pleiten, Pech und Pannen Top 10: Die spektakulärsten Flugzeuge, die nie flogen

20.06.2018 - Senkrechtstarter, Stealth-Jäger, Mach 3 schnelle Jäger: Die Luftfahrtgeschichte ist voll von interessanten, aber erfolglosen Flugzeugprojekten, die trotz fortgeschrittener Entwicklung nie aus eigener … weiter

Diehl Defence Thailand beschafft weitere IRIS-T

19.06.2018 - Diehl Defence hat einen weiteren Vertrag über die Lieferung von Luft-Luft-Lenkflugkörpern des Typs IRIS-T an Thailand unterzeichnet. … weiter

Neue Pläne für eine Space Force Präsident Trump will neue Weltraum-Waffengattung

19.06.2018 - Als neue Teilstreitkraft für die Beherrschung des Weltalls hat der amerikanische Präsident Donald Trump neue Pläne zur Gründung einer "Space Force" angekündigt. Im vergangenen Jahr hatte der US … weiter

Heeresflieger Letzter Tiger-Einsatzflug in Mali

18.06.2018 - Nach 14 Monaten haben die vier Kampfhubschrauber Tiger der Heeresflieger ihren Dienst für die Vereinten Nationen in Mali offiziell beendet. … weiter


FLUG REVUE 07/2018

FLUG REVUE
07/2018
11.06.2018

Abonnements
Digitalabo
E-Paper
Heft-Archiv
Einzelheft bestellen


- Forschung: Wie Supercomputer Flugzeuge leiser machen
- Flughafen BER: Neue Pläne für Billig-Terminals
- NASA-Mission Insight: DLR bohrt den Mars an
- Erste A380 für Japan
- Mikojan MiG-31K: Risslands gefährliche Hyperschall-Rakete