18.03.2011
FLUG REVUE

Cassidian´s ParaLander receives operational certification

The ParaLander ram-air cargo parachute system, developed and produced by Cassidian, has been approved for operational deployment by the Bundeswehr Technical Centre (WTD) 61.

ParaLander März 2011

ParaLander von Cassidian kann von einer Transall abgesetzt werden und trägt 1000 kg Nutzlats (Foto: Cassidian)  

 

ParaLander was classified as an unmanned aerial vehicle (UAV) following extensive flight testing, and is the only commercially available system in the world that can ensure the pin-point delivery of sensitive mission equipment, humanitarian aid and supplies fully automatically from the air without damage.

To date the German Armed Forces have procured five ParaLander systems within the scope of immediate operational requirements; these are now to be deployed for missions in Afghanistan. The procurement of additional systems for the German Armed Forces is envisaged.

ParaLander has received Category I certification under UAV regulations and is therefore approved for deployment in restricted areas, including in peacekeeping flight operations. The system is initially intended to carry a 1,000 kg payload, dropped from a C-160 Transall transport aircraft.

The medium-term goal is also to be able to deploy the ParaLander over populated areas during operations and from on board the A400M. Depending on the type of aircraft dropping it, the system can be used at altitudes of up to 10,000 metres and over distances of up to 50 kilometres.

Cassidian is also working on making ParaLander able to carry payloads of more than five tonnes in the future. The system thus makes a significant contribution to supplying operational units that are cut off from supply routes in the crisis area.

ParaLander consists of a ram-air parachute and the control unit, which are lashed to the payload, and a mission planning system. After the parachute system has been dropped from the aircraft, the control unit steers it and its payload to the target area with the aid of servomotors and GPS. A patented mechanical system, activated by a laser altimeter, ensures that the load’s descent is slowed down in good time shortly before the landing.

Mehr Infos zu:
Mehr zum Thema:
 


Weitere interessante Inhalte
Halle in A380-Größe EFW: Neuer Hangar für Dresden

31.05.2018 - Am Flughafen Dresden erweitern die Elbe Flugzeugwerke (EFW) ihre Hallenkapazität. Das neue Bauwerk eignet sich für Großraumjets von A330 bis A380 und wird "stealthy" ausgeführt, damit es das … weiter

Harald Wilhelm kündigt Ausstieg an Airbus-Finanzchef geht 2019 mit Tom Enders

14.05.2018 - Harald Wilhelm, Finanzvorstand der Airbus Group, will 2019 gemeinsam mit Vorstandschef Tom Enders das Unternehmen verlassen. … weiter

Bis zu 3700 Stellen betroffen Airbus stellt Produktionspläne vor

07.03.2018 - Airbus senkt die Produktion der A380 ab dem Jahr 2020 auf sechs Flugzeuge im Jahr und die der A400M auf acht Flugzeuge im Jahr. Entsprechend werden die Endmontageteams verkleinert und versetzt. … weiter

Geschäftsjahr 2017 Airbus verdreifacht Gewinn

15.02.2018 - Trotz Problemen bei A320neo und A400M ist der Umsatz des europäischen Flugzeugherstellers Airbus stabil geblieben. Der Nettogewinn stieg auf knapp 2,9 Milliarden Euro. … weiter

Vallair unterschreibt in Singapur Erstkunde für Airbus A321-Umbaufrachter

07.02.2018 - Die Elbe Flugzeugwerke in Dresden (EFW) und ST Aerospace haben auf der Luftfahrtmesse in Singapur den ersten Kunden des neuen A321-Umbaufrachters bekannt gegeben: Vallair bestellte zehn zu Frachtern … weiter


FLUG REVUE 07/2018

FLUG REVUE
07/2018
11.06.2018

Abonnements
Digitalabo
E-Paper
Heft-Archiv
Einzelheft bestellen


- Forschung: Wie Supercomputer Flugzeuge leiser machen
- Flughafen BER: Neue Pläne für Billig-Terminals
- NASA-Mission Insight: DLR bohrt den Mars an
- Erste A380 für Japan
- Mikojan MiG-31K: Risslands gefährliche Hyperschall-Rakete