12.09.2012
FLUG REVUE

Eurocopter formally hands over first upgraded CH-53GA

Eurocopter’s delivery of the first production modernized CH-53GA transport helicopter to the German armed forces (Bundeswehr) was celebrated during a ceremony today at the ILA Berlin Air Show.

CH-53GA ILA

A formal handover ceremony for the CH-53GA was staged at ILA 2012 (Photo: K. Schwarz)  

 

The Eurocopter Military Support Center Germany currently is performing the comprehensive upgrade of 40 Bundeswehr CH-53G aircraft to the CH-53GA specification for both national and international deployment – providing the German armed forces with a modern fleet of these helicopters equipped for an operational lifetime lasting beyond 2030.

Handover of first production helicopter for field tests was made by Helmut Richter, representing the Federal Office of Defense Administration, to Army Aviation Commander Brigadier Reinhard Wolski. The Air Force Procurement Commander, Brigadier Herrmann Muntz, also attended the ceremony.

Eurocopter is upgrading the 40 helicopters during a three-year period. In addition to this milestone helicopter’s handover today, three others in an initial configuration have been used for training flights since July 2012.

The CH-53GA is equipped with state-of-the-art avionics and communications systems, which also are approved for use alongside the Tiger support helicopter and NH90 transport helicopter.

 Additionally, pilots will now be able to make use of a four-axis autopilot with auto-hover automatic flight control system, as well as an up-to-date electronic warfare system for threat recognition and electronic self-protection. In another enhancement, navigational accuracy is brought up to international instrument flight rules (IFR) standards, with the upgrade extending to display and control functions – which are now contained in a glass cockpit with five multi-function displays.

The scope of CH-53GA upgrades also covers Eurocopter’s delivery of modular, mission-specific equipment packages installable in line with mission requirements. These include an infrared observation system in the form of a forward looking infrared (FLIR) system, a satellite communications package, along with auxiliary fuel tanks that extend the aircraft’s range up to 1,200 km. As part of the refit, weaknesses in the helicopter airframe arising either from age or use also are being addressed and the wiring renewed.

Mehr Infos zu:
Mehr zum Thema:
KS


Weitere interessante Inhalte
ILA 2018 Fliegende Stars in Schönefeld

23.04.2018 - Interessante Flugzeuge am Boden und spektakuläre Vorführungen in der Luft: Die ILA hat in dieser Hinsicht wieder einiges zu bieten, bis hin zur Weltpremiere der Sikorsky CH-53K King Stallion. … weiter

ILA 2018 MTU zeigt Ideen für neues Kampfjet-Triebwerk

17.04.2018 - MTU Aero Engines präsentiert auf der ILA Berlin zivile und militärische Antriebstechnologien sowie neue Instandhaltungsverfahren. … weiter

Bundeswehr-Hubschrauber kollidiert bei Tankstopp mit Tower Ein Toter bei CH-53-Unfall in Haßfurt-Schweinfurt

10.04.2018 - Auf dem Verkehrslandeplatz Haßfurt-Schweinfurt ist es am Montag zu einem Unglück gekommen. Eine zum Tanken zwischen gelandete CH-53 der Bundeswehr stieß mit ihren Rotorblättern an den Kontrollturm, … weiter

Luftfahrtmesse und Branchentreffpunkt ILA 2018 kündigt ihre Höhepunkte an

02.03.2018 - Messe Berlin und BDLI haben am Freitag einen Überblick über die Höhepunkte der diesjährigen Luftfahrtmesse ILA in Berlin gegeben. Deutschlands größte Luftfahrtmesse findet vom 25. bis 29. April wieder … weiter

Riesen mit Rotoren Top 10: Die schwersten Hubschrauber der Welt

12.01.2018 - Kaum ein anderes Fluggerät bietet so viele Einsatzmöglichkeiten wie der Hubschrauber. Besonders als Transporter kann er schwer zugängliche Gegenden erreichen. Vor allem für militärische Zwecke stiegen … weiter


FLUG REVUE 06/2018

FLUG REVUE
06/2018
14.05.2018

Abonnements
Digitalabo
E-Paper
Heft-Archiv
Einzelheft bestellen


- ILA AKTUELL: Die Highlights in Berlin
- Alexander Gerst: Die zweite Mission
- Aircraft Interiors: Sitze zwischen Leichtbau und Luxus
- Überschall ohne Knall: Skunk Works bauen X-Plane
- Flughafen München: Angriff auf Frankfurt