27.05.2011
FLUG REVUE

Universität Stuttgart e-Genius

Six weeks after its first public presentation at the international Aero-Expo in Friedrichshafen, Germany, the Airbus sponsored technology demonstrator e-Genius performed its maiden flight yesterday (25 May 2011) in the late afternoon from the airfield in Mindelheim, Bavaria, Germany.

e-Genius Erstflug

The e-Genius flew for the first time on 25 May 2011 at Mindelheim (Photo: University of Stutgart).  

 

During the 20 minutes flight the main focus was on checking the handling qualities and proving the unique propulsion system in flight.

The e-Genius features an electric propulsion system which pushes the limits of electric flight to a power level of 60kW. In the following flight test campaign the flight envelope will be enlarged continuously by verifying the flight performance and reliability of the electric propulsion.

Designed by the Institute of Aircraft Design at the University of Stuttgart, Germany, the e-Genius project is supported by Airbus as main sponsor in the frame of the manufacturer’s overall engagement to reduce emissions and develop a greener aviation industry. Airbus examines the long-term potential of electricity as alternative major onboard energy source. The data collected from the practical operation with the e-Genius aircraft will be analysed by Airbus’ Future Projects teams to further develop the technology and better understand its opportunities.

Airbus is supporting various research and technology projects in close cooperation with universities and research institutes. Besides the monitoring of the electric propulsion technology, Airbus is also developing fuel cell technology as alternative energy source, enabling an emission-free aircraft operation on ground. In addition, Airbus is strongly engaging in implementing and testing bio-fuel technology and actively supports the installation of local bio-fuel value-chains around the world.
 
Notes for editors: Facts & Figures for “eGenius”aircraft:
# Wing span 16,86m
# MTOW 850 kg
# Wide fuselage for two pilots sitting side by side
# Range 400 km
# Cruise speed up to 235 km/h
# Engine power 60kW
# Equivalent energy consumption per 100km and passenger: 0.6 l fuel



Weitere interessante Inhalte
Industrieverband mit neuem Präsidenten Klaus Richter wird neuer BDLI-Chef

01.12.2016 - Mit dem Jahresbeginn wird Dr. Klaus Richter neuer BDLI-Präsident. Richter ist Konzern-Leiter des Einkaufs bei der Airbus Group und Vorsitzender der Geschäftsführung der Airbus Operations GmbH in … weiter

Weniger Unglücke aber teurere Schäden 100 Jahre Allianz-Luftfahrtversicherung

09.07.2015 - Seit 100 Jahren versichert die Allianz Luftfahrtversicherung Luftfahrzeuge. Während das Fliegen generell immer sicherer wird, schaffen neue Technologien im Flugzeugbau und die Möglichkeit von … weiter

Großbritannien Ryanair meldet erste Einigung mit Piloten

19.01.2018 - Etappensieg für Ryanair: eine Mehrheit der britischen Piloten des Günstigfliegers hat einer Gehaltserhöhung von zwanzig Prozent zugestimmt. Die Entscheidung ist in einer geheimen Abstimmung gefallen, … weiter

3 Kilometer mit dem Flugzeug Top 10: Die kürzesten europäischen Linienflüge

19.01.2018 - Einsteigen, anschnallen, 2 Minuten durch das Bordmagazin blättern und schon wieder landen – was sich bizarr anhört ist bei der schottischen Fluggesellschaft Loganair Alltag. Europa strotzt nur so vor … weiter

Ultralangstreckenflüge Top 10: Die längsten Nonstop-Linienflüge weltweit

19.01.2018 - Einige Interkontinentalflüge verbinden Metropolen, welche weit über 10000 km voneinander entfernt liegen. Welche Airline zurzeit den streckenmäßig längsten Nonstopflug anbietet und welche … weiter


FLUG REVUE 02/2018

FLUG REVUE
02/2018
08.01.2018

Abonnements
Digitalabo
E-Paper
Heft-Archiv
Einzelheft bestellen


- Letzte F-16 aus Fort Worth
- Insolvenz NIKI
- Die Neuen von Cessna
- Sea Lion für die Marineflieger
- Sparwunder Open Rotor
- Passagierjets ohne Piloten?
- Raumstation im Marsorbit?