27.05.2011
FLUG REVUE

Universität Stuttgart e-Genius

Six weeks after its first public presentation at the international Aero-Expo in Friedrichshafen, Germany, the Airbus sponsored technology demonstrator e-Genius performed its maiden flight yesterday (25 May 2011) in the late afternoon from the airfield in Mindelheim, Bavaria, Germany.

e-Genius Erstflug

The e-Genius flew for the first time on 25 May 2011 at Mindelheim (Photo: University of Stutgart).  

 

During the 20 minutes flight the main focus was on checking the handling qualities and proving the unique propulsion system in flight.

The e-Genius features an electric propulsion system which pushes the limits of electric flight to a power level of 60kW. In the following flight test campaign the flight envelope will be enlarged continuously by verifying the flight performance and reliability of the electric propulsion.

Designed by the Institute of Aircraft Design at the University of Stuttgart, Germany, the e-Genius project is supported by Airbus as main sponsor in the frame of the manufacturer’s overall engagement to reduce emissions and develop a greener aviation industry. Airbus examines the long-term potential of electricity as alternative major onboard energy source. The data collected from the practical operation with the e-Genius aircraft will be analysed by Airbus’ Future Projects teams to further develop the technology and better understand its opportunities.

Airbus is supporting various research and technology projects in close cooperation with universities and research institutes. Besides the monitoring of the electric propulsion technology, Airbus is also developing fuel cell technology as alternative energy source, enabling an emission-free aircraft operation on ground. In addition, Airbus is strongly engaging in implementing and testing bio-fuel technology and actively supports the installation of local bio-fuel value-chains around the world.
 
Notes for editors: Facts & Figures for “eGenius”aircraft:
# Wing span 16,86m
# MTOW 850 kg
# Wide fuselage for two pilots sitting side by side
# Range 400 km
# Cruise speed up to 235 km/h
# Engine power 60kW
# Equivalent energy consumption per 100km and passenger: 0.6 l fuel



Weitere interessante Inhalte
Industrieverband mit neuem Präsidenten Klaus Richter wird neuer BDLI-Chef

01.12.2016 - Mit dem Jahresbeginn wird Dr. Klaus Richter neuer BDLI-Präsident. Richter ist Konzern-Leiter des Einkaufs bei der Airbus Group und Vorsitzender der Geschäftsführung der Airbus Operations GmbH in … weiter

Weniger Unglücke aber teurere Schäden 100 Jahre Allianz-Luftfahrtversicherung

09.07.2015 - Seit 100 Jahren versichert die Allianz Luftfahrtversicherung Luftfahrzeuge. Während das Fliegen generell immer sicherer wird, schaffen neue Technologien im Flugzeugbau und die Möglichkeit von … weiter

Zweistrahler als Ultralangstreckenversion Erstflug des Airbus A350-900ULR

23.04.2018 - Am Montag ist in Toulouse der erste Airbus A350-900 der neuen Ultralangstreckenversion ULR zum Erstflug gestartet. Das Flugzeug mit der Werknummer MSN216 wird in der zweiten Jahreshälfte an Singapore … weiter

ETOPS-Einschränkungen Probleme mit Trent 1000 weiten sich aus

23.04.2018 - Betreiber von Boeing 787 müssen ihre Trent-1000-Triebwerke nicht nur häufiger untersuchen lassen, sondern auch eine Reduzierung der ETOPS-Grenzen hinnehmen. … weiter

ILA 2018 Fliegende Stars in Schönefeld

23.04.2018 - Interessante Flugzeuge am Boden und spektakuläre Vorführungen in der Luft: Die ILA hat in dieser Hinsicht wieder einiges zu bieten, bis hin zur Weltpremiere der Sikorsky CH-53K King Stallion. … weiter


FLUG REVUE 05/2018

FLUG REVUE
05/2018
09.04.2018

Abonnements
Digitalabo
E-Paper
Heft-Archiv
Einzelheft bestellen


- GROSSE ILA-VORSCHAU
- Bundeswehr: Die neuen Beschaffungspläne
- GE Aviation GE9X: Flugerprobung des Turbofans
- Ethiopian: Afrikas größte Fluggesellschaft
- Fokker DR I: Der Dreidecker des Roten Barons
- Raumstation: Wartungstrupp im All